Děti a stavebnice: proč má hračka doma své místo?
Život s dětmi se od toho partnerského diametrálně liší. Najednou se pozornost upíná jinam, musí se přizpůsobit režim dne i činnosti a zážitky. Je to změna, pro většinu lidí ale vítaná a obohacující. Nechte se vlákat do světa, kde vládnou hračky a stavebnice.
Bez hraček to nejde
Každé dítě je jiné, osobité, formované svými rodiči a prostředím, ve kterém žije. Vyvíjí se svým vlastním tempem a postupně poznávají vše kolem sebe. Nelze je zaškatulkovat. Jedno ale mají společné, milují hračky a stavebnice. Holky i kluci. Batolata i předškoláci. Zvládnou u nich strávit dlouhé hodiny, někdy o samotě a jen se svou fantazií, jindy s mírnou asistencí rodiče.
Stavebnice vítězí
Nenechte se zmást, konstrukční hry – od jednoduchých kostek po složité mechanismy pro starší děti – baví holky i kluky. Nejde totiž tak o pohlaví, ale především to, co stavebnice dětem skutečně dává a co v nich rozvíjí. Existují sice rozdíly v souvislosti na odlišnostech ohledně využívaných hemisfér, kdy chlapci mají lepší vnímání prostoru a dívky vynikají mimo jiné v řeči, ale stavebnicí nepohrdne nikdo. Tím, že děti pracují s logikou a musí vymyslet, jak co sestavit, prostrčit nebo na sebe naskládat a pospojovat, se nezlepšuje jen jejich představivost, ale i motorika a psychická odolnost, trpělivost a schopnost soustředění.
- Do tří let – u nejmenších dětí platí omezení ohledně malých a drobných součástek. Ideální jsou velké kostky, vkládačky, poznávání tvarů a barev.
- Předškolní věk – odpadly limity spojené s velikostí jednotlivých částí a děti zvládnou postavit složité stavby, kombinují materiály a umí si předem rozvrhnout a promyslet, jaký bude výsledek.
- Děti školou povinné – stavebnice (složitost úměrná věku) účinně pomáhá i na základních školách, především v matematice, fyzice nebo biologii. Slouží jako pomůcka pro lepší představu o tom, co se v předmětu právě probírá.